Prom z Westcon Design

Nowatorski projekt promu typu ro-pax opracowało szczecińskie biuro projektowe WESTCON DESIGN POLAND. Napęd statku zasilany jest LNG, jednostka spełnia wymagania najnowszych  przepisów zarówno ochrony środowiska, jak i bezpieczeństwa żeglugi.

 Projekt opracował zespół projektantów pod kierunkiem Marka Nowaka. Przez kilka dekad Marek Nowak był projektantem w Biurze Projektowym Stoczni Szczecińskiej. Według jego projektów stocznia zbudowała ponad sto kontenerowców i unikatowe, jedyne na świecie statki typu con-ro.

– Projekt promu dwa lata temu zamówiła u nas stocznia Nauta – mówi Marek Nowak. – Projekt powstawał w ścisłej współpracy z Polską Żeglugą Morską. Opiniowali go także kapitanowie pracujący obecnie na promach zarządzanych przez Unity Line. Zyskał też wstępną akceptację towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd’s Register of Shipping.

W tym momencie ktoś zapyta, a co z projektami dwóch promów, które w 2006 roku opracował zespół pod kierownictwem Stanisława Domagałły, a miała je dla PŻM budować Stocznia Szczecińska Nowa? Niestety, zamknięcie stoczni przekreśliło jego realizację. Projekt w ciągu tych paru lat tak bardzo się zdeaktualizował, że nie nadaje się do realizacji. Od tamtego czasu zmieniły się bowiem przepisy dotyczące zarówno ochrony środowiska, jak i bezpieczeństwa żeglugi. Weszły w życie nowe dyrektywy, nowe konwencje, których  wymagania muszą być zastosowane na nowo budowanych statkach do przewozu pasażerów. Zmieniły się też wymagania armatora.

Ro-pax zaprojektowany w biurze WESTCON DESIGN POLAND  spełnia wszystkie te wymogi. Będzie pierwszym statkiem z napędem LNG dla polskiego armatora.

Skąd ten napęd gazowy? Otóż obowiązująca od stycznia 2015 roku dyrektywa siarkowa (MARPOL) drastycznie ogranicza zawartość siarki w spalinach. Spełnienie tego wymogu oznacza albo przejście na droższe paliwo o niskiej zawartości siarki, albo zainstalowanie systemu płuczek spalin, bądź przejście na paliwo LNG. Ten rodzaj paliwa to w przyszłości bardziej energooszczędna eksploatacja statku. Wybrano to paliwo także dlatego, że mamy do niego łatwy dostęp (nowy terminal LNG w Świnoujściu).

Projekt spełnia również nowe przepisy dla statków pasażerskich dotyczące Bezpiecznego Powrotu do Portu.

– Obowiązują od lipca 2010 roku – mówi Marek Nowak.

W skrócie, sprowadzają się do tego, że statek w przypadku uszkodzenia kadłuba w dowolnym miejscu lub pożaru w dowolnej jego przestrzeni musi o własnych siłach wrócić do portu, zapewniając jednoczesnie bezpieczeństwo pasażerów. W praktyce oznacza to konieczność zdwojenia napędu, urządzeń manewrowych, łączności, nawigacji i możliwość umieszczenia pasażerów w bezpiecznej strefie.

Nowy prom pasażersko-samochodowy ma 190 m długości, 30 m szerokości. Może zabierać 266 pasażerów (w tym 242 w 121 kabinach), 43 członków załogi. Linie ładunkowe mają około 2800 metrów i w zestawieniu z systemem ramp zapewniają możliwie krótki czas za-i wyładunku.

Zaprezentowana dokumentacja jest projektem wstępnym, wystarczającym jednak do podpisania kontraktu na budowę jednostki. Jeszcze co najmniej rok trzeba przeznaczyć na opracowanie projektu technicznego i potem roboczego. Budowa jednostki trwałaby do dwóch lat. Koszt takiego promu oscyluje w granicach 110 mln euro.

WESTCON DESIGN POLAND jest polskim biurem projektowym, członkiem norweskiej grupy Westcon. Istnieje od roku 2009. Zatrudnia 35 projektantów, zarówno z wieloletnim doświadczeniem, jak i młodszej generacji. Kieruje nim Piotr Żelazek, znany projektant, m.in. promów, kontenerowców. Również wiele lat przepracował w Stoczni Szczecińskiej.

– Mamy to szczęście, że w naszej firmie  nie startowaliśmy od zera, od pustej kartki – mówi. – W całej naszej działalności korzystamy z wiedzy i doświadczeń byłych pracowników biura projektowego dawnej Stoczni Szczecińskiej, aktualnie  pracujących w naszym biurze.

Wśród firm, z którymi współpracuje biuro WESTCON DESIGN POLAND, są zarówno armatorzy krajowi (PŻM, Euro Industry), z Holandii (Spliethoff), z Niemiec (Hammonia), z Danii (Maersk), jak i stocznie (Gryfia, Grupa Remontowa, Nauta). Biuro opracowuje zarówno projekty nowych jednostek, przebudowy istniejących, projekty systemów i urządzeń, np. scrubberów (płuczka spalin).

 

Krystyna Pohl